´Wil je cavia?´ - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Annemarie Donselaar - WaarBenJij.nu ´Wil je cavia?´ - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Annemarie Donselaar - WaarBenJij.nu

´Wil je cavia?´

Door: Annemarie

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

14 Februari 2014 | Peru, Cuzco

´Wil je cavia? Wil je cavia? Wil je cavia?´ Ik ben in Tipon, een klein plaatsje ongeveer een uur van Cusco waar de cavia in alle soorten en maten wordt aangeprezen. Op de menu-kaart weliswaar. Ik sla elk aanbod af. In plaats daarvan koop ik een flesje Inka-cola met de smaak van kauwgomballen-limonade.

Ik had in mijn Lonely Planet iets gelezen over Inca-ruines in dit dorpje, maar zo op het eerste gezicht lijkt er weinig te bekennen. Ik begin maar gewoon te lopen. Als ik iemand vraag of ik de goede kant oploop blijkt dat het geval, maar dat ik nog wel zeker een uur moet lopen. En dat doe ik dan maar. Bergopwaarts. Het is supermooi. Andes-gebergte op de achtergrond en overal riviertjes, veel groen, en bos. Onderweg passeer ik een dierentuin. Van een afstandje zie ik een beer in een klein hok en ik loop er vooral heel hard voorbij.

Op een gegeven moment zie ik ergens op een berg iets wat het zou moeten zijn. Veel geklim later, ben ik er eindelijk. Het is dan inmiddels al 5 uur en de toegang is maar tot 5 uur. Maar voor een kortingsprijs van 5 sol (ongeveer een euro) krijg ik toch nog een korte rondleiding van een gids. In het Spaans. Ik kan het redelijk volgen. En als ik het niet volg, zeg ik gewoon: ´interessante´. Het is ook heel interessant.

Eind van de middag weer met de bus terug. Degene naast me betaalt mijn bus-kaartje. De bus stopt uiteindelijk in een wat onbekend deel van Cusco, maar na wat gezoek, en gevraag en een bus later, ben ik weer op redelijk bekend terrein. Ik kan geen stap meer zetten, maar moet nog wel zeker twintig minuten lopen. Ook weer veel geklim, want Cusco is heel heuvel-achtig. Als ik ´s avonds iemand vertel dat ik ´s middags even heen en weer naar Tipon ben geweest en de ruines heb bezocht, is de reactie: ´Heb je dat écht in een middag gedaan? Dat is zó veel lopen en klimmen.´

Nou ja, al met al niet zo´n interessant verhaal, maar het was leuk. En alvast even een eerste up-date, voordat ik helemaal achter ga lopen. Foto´s volgen nog. Tenminste, als het goed is. Ik realiseer me dat de foto´s van Ecuador ook nooit zijn verschenen :( Wordt vervolgd.

  • 15 Februari 2014 - 06:58

    Annemarie:

    Wauw Anne je bent weer aan het reizen!! Wat gaaf zeg voor hoelang? Have fun meid, benieuwd naar de rest van je verhalen ;-))
    Lfs Anne

  • 15 Februari 2014 - 09:32

    Marry:

    avontuurlijk! zo zie je in een paar dagen het hele land

  • 16 Februari 2014 - 13:19

    Jeannet:

    Hé! Leuk om weer wat van je te lezen.
    Hopelijk hebben ze in de plaats waar je verblijft, iets aantrekkelijkers op de menukaarten staan dan cavia.
    Veel plezier met alle activiteiten die je weer gaan ondernemen deze week.

    Liefs

Tags: Tipon, Cavia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemarie

Inmiddels al ruim twee weken in Ecuador en over drie weken al weer thuis. Niet het meest logische moment om een blog aan te maken, maar bij nader inzien toch de meest makkelijke manier om iedereen op de hoogte te houden als je bent aangewezen op internet cafés bij gebrek aan moderne mobiele internetmogelijkheden!

Actief sinds 27 Feb. 2014
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 11286

Voorgaande reizen:

24 September 2015 - 09 Oktober 2015

Last-minute

27 Februari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

22 Februari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

05 Februari 2014 - 05 Maart 2014

Meer Zuid-Amerika

06 Oktober 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

02 Oktober 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

30 September 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

29 September 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

24 September 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

19 September 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

17 September 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

17 September 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

17 September 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

28 Augustus 2013 - 04 Oktober 2013

Exploring Ecuador

Landen bezocht: